dinsdag 9 juli 2013

Jezelf verliezen om te hervinden

"In deze zomertijd mag je je aan de schoonheid van de wereld overgeven, waarbij je kunt beleven dat je je eigen ik, na het verloren te hebben, terug kunt vinden in het ik van de wereld." 


Een vrije vertaling van één van de weekspreuken van Rudolf Steiner voor de zomerperiode. Eén van mijn favorieten. Oorspronkelijk dacht ik dat het betekende dat je je in de zomer kunt verliezen in alle pracht van de natuur, het mooie weer en alles om je heen om te worden wat je bent: een heel klein deeltje van het grote wereldgeheel. Alsof je als een waterdruppel opgaat in een oceaan. Dat verliezen om jezelf te vinden, blijkt echter anders te moeten worden geïnterpreteerd: in de zomer kun je je ritme van alledag even loslaten, om bij jezelf terug te komen en je eigen 'rode draad' weer te vinden. Wie ben ik ook alweer en waar ben ik ook alweer mee bezig?


Afgelopen weekend lieten Beer en ik dat leven van alledag even los. We gingen naar het oosten des lands om het straattheaterfestival Deventer op Stelten mee te maken. Een heel weekend lang werden we ondergedompeld in fantasie, creativiteit en spektakel. We hoefden niets en gaven ons over aan de voorstellingen, de mooie stad en het ritme van de zomer. Lekker ontspannen, genieten en ons laten inspireren. Het voelde zo vrij en zo heel dicht bij elkaar. Oh, die Beer... wat hou ik toch veel van die man! Hoewel ik vaak op zoek ben naar mijn 'rode draad', was het me weer even volkomen duidelijk wie ik ben. Nu dat maar weer vasthouden in het dagelijks leven, dat vind ik nog altijd geen eenvoudige klus.



1 opmerking:

  1. Ha, wat fijn om een tekst van Steiner tegen te komen op jou blog! Ik 'voel' wel aan wat hij bedoelt.... De zomer die me soms volledig mee de hemel in laat vliegen, om dan weer zachtjes en diep gelukkig op aarde laat vallen!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen