woensdag 1 mei 2013

Het werkt, dus...

Ik verbaas me er wel eens over hoeveel mensen er om me heen onderhand een I-pad (of andersoortige tablet-achtige computer hebben). Dat zijn allang niet meer alleen de technische handigerds of de 'laatste snufjesliefhebbers'. Ook die boeddhistisch geïnteresseerde dame met haar grijze vlecht heeft er één. Het verbaast me dat zoiets zo snel gemeengoed wordt. Beer en ik zien er ook de voordelen wel van in, maar het is een enorme aanschaf en nodig hebben we zo'n ding echt niet.

In ons huishouden kun je zelfs vrij veel dingen tegenkomen die volgens sommigen totaal uit de tijd zijn, maar waar wij dagelijks overtuigd gebruik van maken. Voor ons bijvoorbeeld geen hip espresso-apparaat, maar ouderwetse filterkoffie. Natuurlijk is het lekker, een professionele cappuccino drinken in je eigen huiskamer. Maar hoeveel geniet je dan nog van de koffie die je met je vrienden in een cafeetje drinkt? Het scheelt niet alleen geld, maar ook een hoop uitzoekwerk: aan welke eisen moet zoiets voldoen en welk type machine is dan het voordeligst?

Ook mijn oude Nokia is volgens velen een museumstuk. Maar ach, hij doet het. Dus waarom zou ik 'm niet gebruiken tot-ie op is? Zonde om weg te gooien omdat er toevallig nieuwere modellen te koop zijn. In onze keuken staat een oude stereotoren, die eigenlijk het meest gebruikt wordt voor het afspelen van cassettebandjes. In tegenstelling tot de andere functies van het ding, lijkt de cassetterecorder onverwoestbaar. De bandjes met 'afwasmuziek' die ik een aantal jaar geleden maakte, zijn daarbij nog prima aan te horen.

Zelf sta ik er nauwelijks bij stil dat ik blijkbaar zulke 'ouderwetse' spullen gebruik. Ik schreef al eens eerder dat sommige bezoekers als eerste aan een e-reader denken zodra ze onze grote boekenwand zien. Dit soort reacties herinneren me er af en toe aan dat onze leefwijze blijkbaar afwijkend is. Gek eigenlijk, dat men zo opkijkt van het ontbreken van energieslurpende apparaten waarvan je tien jaar geleden amper gehoord had, in een tijd waarin duurzaamheid zo van belang is. Retro en vintage is hip, maar gewoon je oude spullen opgebruiken is zooooo 2003. 

1 opmerking:

  1. ooo ik ben wel heel benieuwd welke muziek jij verkozen hebt voor je afwasmuziek! Wat grappig dat je nog steeds casette bandjes luisterd. ik heb nog een doos vol bandjes maar idd niet meer iets om ze mee af te spelen......

    BeantwoordenVerwijderen