zaterdag 9 februari 2013

Nostalgie 2.0

Nostalgie tiert welig op Pinterest. Ikzelf ben niet de enige die een '80's/90's-nostalgia-pinboard' heeft aangemaakt. Ook andere Pinners wijden een prikbord aan de jaren '60, '70, '80 of '90. Meestal het decennium waarin de bewuste Pinner opgroeide. Anderen kiezen voor een prikbord met een breder thema, zoals 'Memories' of 'Childhood'.  Daar kun je dan behalve de rages uit je jeugd ook tijdlozer herinneringen kwijt, zoals foto's van kastanjes zoeken, pannenkoeken eten of belletje trekken. Het is grappig je bij het bekijken van zo'n prikbord te realiseren dat je op dat moment herinneringen aan het ophalen bent met iemand die je nog nooit gezien hebt, en die zich soms aan de andere kant van de wereld bevindt. Ondanks de enorme afstand deel je toch iets met elkaar. Is dat nu nostalgie 2.0?

Mijn kindertijd is onlosmakelijk verbonden met herinneringen aan mijn lieve opa en oma. Bijvoorbeeld herinneringen aan dat we met z'n allen aan tafel zaten en mijn oma weer heerlijk voor iedereen had gekookt. Daarbij lagen altijd gekleurde rieten onderzetters op tafel, die voor mij een soort oerbeeld van een onderzetter vormen. Helaas zijn die onderzetters verdwenen, maar op mijn oude blog kun je lezen hoe ik dankzij Purperpol toch in het bezit van een setje kwam. Ik was er razend blij mee en maakte er de onderstaande foto van. 

En nu komt dan de (voor mij) enorme grap... ik blijk een foto gemaakt te hebben die bij erg veel mensen nostalgische gevoelens oproept! Via Google is iemand deze foto op het spoor gekomen, en sindsdien is hij heel wat gepind en gerepind op Pinterest. Best bijzonder om ineens je eigen foto voorbij te zien komen op het prikbord van een Duitse nostalgie-Pinner. En ook op een Engelstalig bord en verschillende Nederlandstalige. My 15 seconds of fame! Jammer is wel dat er een link naar Google Afbeeldingen onder zit, en geen rechtstreekse link naar mijn blog. Uiteindelijk geeft Google wel een verwijzing, maar het had van mij wel wat directer gemogen. Niettemin ben ik toch wel een beetje vereerd. Ik plaats 'm hierbij nog maar een keer. Mocht u 'm ergens tegenkomen: mìjn onderzetters! Leuke foto hè? ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten