donderdag 21 februari 2013

The Breakfast Club

Sinds ik onlangs naar het afscheidscollege van professor Gerding was, ben ik ineens weer geboeid door de grote filosofen. Niet dat die me eerder minder boeiden, hoor. Maar je moet soms een aanleiding hebben je in zulke dingen te verdiepen. Professor Gerding was bijzonder hoogleraar Metafysica in de geest van de theosofie aan de Universiteit Leiden. In zijn heldere afscheidscollege vertelde hij over de (on)mogelijkheden van wetenschappelijk onderzoek naar spirituele ervaringen. Hij haalde hierbij onder meer Kant en Schopenhauer aan. Hoewel ik weliswaar iets van theosofie weet, is de visie van Kant en Schopenhauer mij vrijwel onbekend. Daar moest ik natuurlijk het mijne van weten. Ik besloot er dus maar eens over te gaan lezen in het grote filosofieboek dat ik al jaren in huis heb. Sinds mijn studietijd had ik er eigenlijk niet meer in gelezen, maar nu is het me weer opgevallen hoe helder en vlot het geschreven is, ondanks de soms zo ingewikkelde materie die aan de orde komt. Ik heb me dus voorgenomen er eens wat meer in te lezen. En waarom daar niet al bij het ontbijt mee te beginnen? Een wat filosofische aflevering van 'The Breakfast Club' dus deze week, met filosofieboek en aantekeningen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten