vrijdag 22 maart 2013

Boekenweek

Omdat het boekenweek is, mochten wij van Beers lieve ouders ieder een boek uitzoeken. Het thema van de boekenweek is dit jaar 'Gouden tijden, zwarte bladzijden', over de vaderlandse geschiedenis. Het leek me leuk om een boek uit te kiezen dat een beetje bij dit thema past. Daarom koos ik uit mijn verlanglijstje het boek 'De aarde zal weer vruchtbaar zijn'.

Het is een roman over de geschiedenis van de biologisch-dynamische landbouw in Nederland. Dat sprak me aan omdat ik graag eens wat meer over deze antroposofisch geïnspireerde landbouw wilde weten. Ik hoopte dat het een beetje vergelijkbaar zou zijn met Het Pauperparadijs. Zoals je op mijn oude blog kunt lezen, kon ik dat amper wegleggen toen ik erin bezig was. 

Hoewel het natuurlijk een andere auteur is en het hier een ander onderwerp betreft, werd mijn verwachting toch redelijk ingelost. Ellen Winkel is erin geslaagd een vlot en toegankelijk verhaal te vertellen, vanuit het perspectief van verschillende mensen die een grote rol hebben gespeeld in het opzetten van de Nederlandse bd-landbouw. Niet alleen komen de bd-preparaten en zaaikalender aan bod, ook wordt er een economisch kader geschetst. Dat laatste zet je aan het denken over wat nou een goede manier is om én economisch rendabel te zijn én respect voor de natuur te hebben. Geen eenvoudig op te lossen vraagstuk, lijkt me. Verder leerde ik - zoals het hoort in een geschiedenisboek - nog wat historische feitjes over de antroposofie. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat de boeken van Steiner in de Tweede Wereldoorlog verboden waren. 

Nog voor de boekenweek is afgelopen, heb ik 'De aarde zal weer vruchtbaar zijn' al uit. Bij mij is dat een teken dat het óf erg boeiend óf erg goed geschreven (of beide) is, want ik ben geen snellezer. Nu vlug het boekenweekgeschenk van Kees van Kooten lezen dan maar. Hoewel, misschien is dat meer iets voor aanstaande zondag: dan mag je de hele dag gratis met de trein als je het boekenweekgeschenk op zak hebt. 

1 opmerking:

  1. Dag Rozerood.... Ik vond je blog, ik lees je graag! En dat boek staat ook op mijn verlangslijstje! Ik ga je vaker lezen!
    Dag Hannah

    BeantwoordenVerwijderen