woensdag 6 maart 2013

Details

Op Instagram is weer zo'n superleuk project aan de gang: #Flow31details. Het houdt in dat je elke dag, een maand lang een foto maakt van een detail in je huis en die foto's dan op Instagram zet. Helaas ben ik niet in het bezit van zo'n hippe telefoon en is de mijne net slim genoeg om mee te bellen en te sms'en, dus ik zit niet op Instagram. Als ik er wel op zat, zou ik hier zeker aan meedoen. Hieronder een paar voorbeeldjes van plaatjes die ik dan zoal zou kunnen uploaden. Met semi-Instagramfiltertje natuurlijk.


Wat is dat toch, al die 365-dagen-, 52-weken en nu weer 31-dagenprojectjes? Een stimulans voor je creativiteit, met het ritme van het jaar als discipline? Het doet me ook denken aan de wilsoefening van Rudolf Steiner, één van de zogeheten Nebenübungen. Dit zijn een soort voorbereidende oefeningen om te leren mediteren. Bij één van die oefeningen moet je elke dag dezelfde handeling doen, een aantal dagen achter elkaar. Zo kweek je een sterke wil, die je helpt om je meditatie goed vol te houden. Is het schieten van zo'n dagelijks plaatje voor veel Instagrammers een meditatief moment?  Hebben we met z'n allen behoefte om onze wil te sterken, dat we en masse zoveeldagenprojectjes ontplooien? Ik denk zelf dat er wel iets in zit. Ik ga in ieder geval nog even lekker door met mijn 52-wekenprojectje. Morgen weer een ontbijtfoto! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten